SAMSØTUREN 2014

Så blev det endelig tid til årets Samsø tur, for mig et af årets absolutte højdepunkter.

Desværre var vi kun 8 deltagere i år, ikke noget prangende antal, når vi normalt er mellem 15 og 20 personer med på turen.

Afgangen var i år allerede kl. 12 fra Hov – Fedt så kunne vi også få en god fiske dag fredag.           Traditionen tro startede vi ud med Delle- og Ribben brugers fra Slagteren i Hov, mens vi ventede på færgen.

Efter endt indkvartering på Sælvig Camping, stak vi straks afsted til fiskevandet.

Torbens bil kørte op til Langdalen.  Her landede Torben en undermåler og tabte en anden.  John, Ib og Jørgen mærkede ikke rigtig noget. John havde taget nogle forkerte waders med og var meget våd.

Min bil kørte til Besser Rev, hvor der også blev fanget en undermåler eller 2.

Aftensmaden lød på pølser og varm kartoffelsalat, som dog blev lidt forsinket da kartoflerne jo lige skulle skrælles og koges først. Ellers stod den jo som sædvanlig på øl, whisky og hygge i hytterne resten af aftenen.

Lørdag morgen var der liv i begge hytter ved 6. tiden. Vi var jo trods alt kommet for at fiske.

For Torbens bil gik turen gik til Issehoved, hvor John jo måtte gå på stranden da hans waders jo tog vand ind. MEN de havde ikke taget højde for bølgerne fra katamaranfærgerne, så hans afkortede waders (læs støvler) tog vand ind, ligesom både John og Ibs tasker fik en våd bund.

De var ganske alene på stranden. Der var let tåge og ingen fisk. Ved 9 tiden hvor solen var ved at bryde igennem kom der en stime mørksej forbi, hvor Torben fik 3, Jørgen fik 1 og John en lille hornfisk. Med et blev der tæt tåge og fiskene var pist væk.

Min bil kørte til Vestborg fyr, hvor et hold bestående af Kim H. og Per gik mod øst mod Herholdts hemmelige plads og et hold bestående af undertegnede og Jørgen L. gik mod vest til Grydenæs Odde.

Jørgen og jeg mærkede enkelte fisk, men havde intet i hånden. Kim H. og Per var straks mere heldige, de rendte ind i en god stime fisk. Men det lykkedes dem ikke at få nogen af dem på land. Kim H. var så uheldig at tabe en netop som den skulle i nettet.

Hjem til den ventende frokost bord.

Jeg havde gået og haft lidt ondt af John hele formiddagen, og funderet lidt på om han måske kunne bruge mine medbragte reserve waders (strømpe model) til noget. Han havde jo i forvejen klippet støvlerne af sine ubrugelige waders, måske kunne han bruge mine strømpe waders i hans egne ”gummistøvler” Heldigvis har John store fødder J får det fungerede tilsyneladende fint. I hvert fald var han vist godt tilfreds.

For Torbens bils vedkommende gik eftermiddags turen gik til standen ved Helligkilden, hvor der absolut heller ingen fisk var. Torbens og han hold havde vundet aftensmads tjansen, så de stoppede fiskeriet lidt tidligere en min bil.

Jørgen og jeg havde fredag aften inviteret os selv på fadøl, hos Samsø’s nye færgeselskab, som tilfældigvis holds opstartsfest for personalet på Sælvig camping. Der havde vi fået at vide at færgehavnen i Kolby Kås, skulle sløjfes og at der vil blive bygget en ny havn mellem Ballen og Nørreskifte.

Nørreskifte er en af vores absolutte favorit pladser på Samsø, så eftermiddags turen for vores vedkommende gik til skydebanen ved Nørreskifte. Vi skulle jo lige ned og så om vores fiskeplads var ødelagt på grund af et færgehavns byggeri. Heldigvis ligger den nye havn (som faktisk næsten er færdig) noget tættere på Ballen end det er vist på det kort vi så, så vores fiskeplads er stadig intakt –  Heldigvis.

Kim H, Jørgen og jeg gik til den sædvanlige plads og fiskede her resten af dagen, mens Per satsede og gik den lange vej til Lushage. Jeg fik en enkelt undermåler på pladsen, mener også at Kim H. havde en enkelt på land. Per derimod havde igen haft et godt fiskeri, og kom slæbende tilbage med en fin Havørred på 50.

Da vi kom tilbage til Camping Pladsen havde Torbens team næsten maden klar. Vi kunne hurtigt sætte os til bordet.

Menuen, som smagte fantastisk, stod på Gravad Laks til forret, Grillstegt Kalveculotte til hovedret og Gl. dags æblekage til dessert. Et fyrsteligt måltid.

Tak til Jørgen P. som stod for madlavningen og til Ib, som havde sørget for desserten, og til John og Torben, som både ofrede fisketid og hjalp med tilberedningen af dette fyrstelige måltid.

Som kompensation for ikke at lave noget til turen, havde Jørgen L. og jeg lovet at vaske op efter alle måltider. Så det gjorde vi naturligvis, godt suffleret af Per og Kim H. Det går i øvrigt fint i spænd med et glas whisky til arbejdet.

Mætte og trætte gik vi hurtigt til køjs for at være klare til søndagens strabadser.

Søndag morgen stod vi op til regn og blæsevejr. Således opstemte af det dejlige fiskevejr gik turen hurtigt til kysten.

Torbens bil valgte igen Issehoved. Torben gik til venstre ind i bølgerne, hvor han fik en undermåler og en brugbar havørred også på ca. 50 cm. De 3 andre gik ud på Issehoved i læsiden, hvor Jørgen fangede en torsk i første kast, som han dog satte ud igen. Ib var lige ved og næsten at få en havørred på land.

Min bil kørte igen til Vestborg fyr, hvor Kim H. og Per jo havde oplevet et godt fiskeri lørdag.                         Vi gik alle 4 mod den  hemmelige plads. Dog tabte vi Jørgen på vejen.

Men enten så har det været det pure opspind med Per og Kim H. om lørdagen, eller også så var fiskene svømmet væk i nattens løb (jeg ved godt hvad jeg tror J), i hvert fald var der absolut ingen fisk denne, ellers fine formiddag. Per stak igen til Lushage. Men også han kom tomhændet tilbage. På vej tilbage til bilen fik jeg dog en enkelt undermåls fisk.

Herefter5 var det hjem til frokost (og opvask igen….), oprydning og et velfortjent bad, inden turen atter gik mod færgen og Jylland.

Status: 2 havørreder over mål:                                                                                                                                     Per Sørensen 1375 gram , 50 cm                                                                                                                         Torben Sørensen, 1365 og 50 cm                                                                                                                     Derudover blev der indvejet 3 mørksej og genudsat 9 havørred, en sej, en torsk og hornfisk

Tak for en dejlig tur. Jeg glæder mig allerede til næste år. Håber dog på at se lidt flere af Saltvandsfiskerens medlemmer næste gang.